• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Råd gällande samlingslån - Två alternativ

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Hej på er!

Läser mycket här och ni är alla fantastiska och hjälpsamma.
Jag, som så många andra sitter i skiten och jag kommer att behöva försöka mig på ett samlingslån, och går inte det så blir det kronofogden.
Går back cirka 6,000:- i månaden just nu och orkar inte längre med det konstanta trixandet med att försöka klara månaden. Tär lite för mycket på psyket.

På UC har jag totalt cirka 450k i skulder, varav 110k är krediter.
100,000:- i underskott.
Lön på cirka 460,000:-
Min nuvarande score är 18,9% vilket är bedrövligt och mina chanser ser inte så ljusa ut.

Men, till de två alternativ jag har framför mig, jag skulle gärna ta emot lite tips på vilket som verkar bäst.

För nuvarande har jag 14 förfrågningar, 4 stycken utav dem går ut den 16/17e nu i Juni.
Och ett alternativ är att söka då, och i så fall är min utnyttjande-grad på krediterna cirka 70%

Alternativ två är att söka i slutet utav Juli, då kommer däremot kreditutnyttjandet ligga närmre 95%, dock med en mindre kredit på 10k som försvinner från UC.
Vid alternativ två så försvinner även 2st förfrågningar till, och jag landar på 8 totalt.

Försöker vända och vrida men är lite osäker på vilket av alternativen som rimligtvis ger mig högst chans?
Det står ju lite mellan färre förfrågningar men högre utnyttjandegrad utav krediterna.

Tar tacksamt emot tips och råd
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sigfrid

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 September 2020
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Jag hade nog gett dig rådet att vänta tills alla förfrågningar är borta . Och försöka betala av lite mer på krediterna :) . Du kommer få samla , men kanske inte i juli
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Jag hade nog gett dig rådet att vänta tills alla förfrågningar är borta . Och försöka betala av lite mer på krediterna :) . Du kommer få samla , men kanske inte i juli
Tyvärr är det inte ett alternativ, som jag skrev går jag back för mycket varje månad.
Jag kommer inte klara mig mer än en till månad, redan trollat allt för länge och det finns inte mer utrymme för det.
Maximalt klarar jag nästa månad, men efter det så är det kört.
 

Sigfrid

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 September 2020
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Tyvärr är det inte ett alternativ, som jag skrev går jag back för mycket varje månad.
Jag kommer inte klara mig mer än en till månad, redan trollat allt för länge och det finns inte mer utrymme för det.
Maximalt klarar jag nästa månad, men efter det så är det kört.
Jag fattar precis ! Har levt så själv i åratal. Har haft tur att jag fick en utökad lön som räddade mig. Frustrerande när man vet att man utan problem hade klarat av att betala på 1 samlinglån när man klarat och pussla i åratal ... du har en bra inkomst, och hade utan problem fått lån för att lösa allt. Men tid är pengar...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Kan du inte söka ett lån via Bisnode/Creditsafe och betala av på dina krediter + hålla dig flytande sen när du tar samlingslånet med 0-2 FF baka in det lånet i det?
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Kan du inte söka ett lån via Bisnode/Creditsafe och betala av på dina krediter + hålla dig flytande sen när du tar samlingslånet med 0-2 FF baka in det lånet i det?
Jag borde nog skrivit i trådstarten, men har ju mycket utanför UC också, sammanlagt cirka 700-750k i skulder, varav cirka 450k är synliga på UC.
Hade inte flexlimit samt mobillån bestämt sig för att sluta tillåta uttag så hade jag kunnat klara mig tills föruttsättningar sett mycket bättre ut...

Min bisnode är betyg 1, och Creditsafe Hög, men jag har nog alla creditsafe som går tror jag.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Har du spaltat dina lån och utgifter?
Kolla om du kan nyttja betalningsfri månad och därmed betala något av krediter? Jämkar du?
Sälj av saker!
Det är jobbigt att vänta en nedåtgående spiral men det går att vända.
Worst case blir det ett dyrt lån någonstans men du klarar av alla utgifter.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Har du spaltat dina lån och utgifter?
Kolla om du kan nyttja betalningsfri månad och därmed betala något av krediter? Jämkar du?
Sälj av saker!
Det är jobbigt att vänta en nedåtgående spiral men det går att vända.
Worst case blir det ett dyrt lån någonstans men du klarar av alla utgifter.
Yes!
Jämkar, betalningsfri månad finns på 1-2 av aktörerna, kanske går förhandla med fler.
I ett första skede vill jag bara ha ett samlingslån, räntan är trots allt mindre viktig än att få ner månadskostnaden nu.
Har en gedigen och fin excel-budget, där de fasta kostnaderna utöver lån är väldigt låga och allt "onödigt" har skurits bort.

För att ge en liten uppdatering dock;
Tydligen uppdaterades min UC idag, med nya utnyttjande krediter vilket var lite läskigt...
Gick från genomsnittlig utnyttjande-grad på 70% till 95%, däremot så ökade betyget tack gud enbart med 0,6%-enheter.
Så då känns det ju bättre att vänta tills slutet av nästa månad med ansökan via advisa eller lendo, då det kommer vara -6 förfrågningar samt 1 färre kredit totalt.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
När juni månads FF försvann så gick det ner till 13,1%
Och nu idag fyllde en FF 6 månader, och då gick vi ner till 12,3%!

Så nästa månad, i slutet av Juli, så kommer 2 FF försvinna, en maxad kredit försvinna samt de 2 yngsta FF fylla 6 månader.
Då kommer det få bära eller brista och bli samlingslån, förhoppningsvis kanske det går under 10%! Känns lite mer hoppfullt nu än för någon vecka sedan när UC risk var på 19%
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Då ska vi se...
Nuvarande betyg 12.1%
Imorgon fyller de två yngsta FF 6 månader, och på onsdag så försvinner två FF, kvar blir du 8...
Då blir det att söka samlingslån, börjar bli ordentligt nervös nu när det närmar sig.

Skulle behöva söka på så stort belopp som möjligt.
Är det 450,000 och 20 år som är rekommenderat via Lendo i så fall?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp